Siirry pääsisältöön

Pop up college



Tällä viikolla starttasi kahden viikon jakso pop up collegea Salon kauppakeskus Plaza:ssa. Pop up college tarkoittaa opiskelua todellisessa työympäristössä oikeiden asiakkaiden ja yritysten parissa.
Pop up collegessa on mukana viideltä eri alalta opiskelijoita. Muiden alojen opiskelijat viettävät Plaza:ssa kahden viikon sijaan kaksi kuukautta ja he keskittyvät asiakkaiden hankkimiseen ja heille töiden toteuttamiseen. Meidän design tekstiili -porukalle tämä kaksi viikkoa tarkoitaa pienen pop up kaupan perustamista kauppakeskus Plaza:n tiloihin pop up collegen yhteyteen. Tulemme kaupassa myymään itse suunnittelemiamme ja tuoteuttamiamme tuotteita.

Blogiin kirjoitamme pop up collegeen liittyvistä asioista. 

Design tekstiili- ryhmään kuuluu seitsemän opiskelijaa ja kaikki olemme vähän eri ikäluokkaa ja kaikilla vähän oma tyylisuuntansa, joten ryhmässä työskentely tuottaa välillä haasteita ja kompromisseja on tehtävä. On hyvä, että ryhmästä löytyy eri osaamista ja mielipiteitä, niin asioita tulee mietittyä monelta eri kantilta.  Tosiaan tämä ensimmäinen viikko pop up collegessa on mennyt pelkästään kaupan suunniteluun ja käytännön asioiden hoitamiseen. Myös markkinointi on vienyt paljon aikaa ja ensi viikolla kyllä riittää vielä paljon hommia, ennen kuin koko homma on paketissa ja päästään omien tuotteiden valmistuksen pariin. Paljon ollaan kuitenkin jo saatu tämän viikon aikana hoidettua (oikeastaan vain neljän päivän aikana, koska meillä oli Perjantaina etäpäivä) ja ensiviikolla toivottavasti kaikki saataisiin valmiiksi. Kauheasti opittu uutta ja ihan käytännössä päästään kokeilemaan omien tuotteiden myyntiä ja mitä kaikkea siihen oikein liittyy. Kauppa ei kuitenkaan synny tyhjästä ja tuotteiden kohdalla pitää miettiä monia eri asioita, ei pelkästään tuotteen valmistamista.

Design tekstiilin työpiste.


Tällä viikolla jokainen on ollut vastuussa jonkin asian hoitamisesta. Meillä on ollut seinällä ihan tehtävälista, josta jokaiselle on annettu vastuualue. Ollaan saatu kuntoon kaupan työvuorot, kaupalle oma juliste, käyty tekemässä katselmus kauppaan tulevista kalusteista, somepäivitysten suunnittelu, alustavaa suunnittelua kaupan sijainnista ja sommittelusta, raha-asioiden hoitaminen mietitty ja kaikkien käytännön aioiden hoitaminen on mietitty valmiiksi. Ensi viikolla on vielä hommaa ainakin kalusteiden maalauksessa, kalusteiden tuomisessa kaupalle, somistus, miten kalusteet sijoitetaan, julisteiden ja flyerien kiinnitys yms., maksupäätteen käytännön asiat ja laskuksen hoito. Vielä on tietysti omiin tuotteisiin liittyvää hommaa, kuten mitä tuotteita tulee myyntiin, kuinka paljon tuotteita pystyy tekemään, tuotteiden hinnoittelu, omat tuotemerkinnät yms.






Tämä on kyllä kaikki hyvää harjoitusta tulevaisuutta varten ja hyvä olla koko ajan pienen paineen alla niin tuottavuus pysyy hyvänä. Itse herään välillä yölläkin miettimään miten joku
asia hoidetaan, mutta kyllä se tästä! 😀

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Muotoilun vuosikymmenet 1970-luku 5/7

70-luku: kirkkaita ristiriitaisia värejä ja voimakkaita muotoja. Niistä oli 70-luku tehty. Kirkkaita värejä ja muotoja löytyi niin muodista, kuin kodin sisustuksestakin ja suomalaiset olivat rohkeita pukeutumaan ja sisustamaan 1970-luvulla. Pentik 1970-luvun yksi tunnetuimpia muotoilijoita oli Anu Pentik ja hänen alkuaijoilleen tyyppillistä designia olivat epämuodostuneet erilaiset keramiikkaesineet. Anu ja Topi Pentikäinen muuttivat 1969 Posiolle omakotitaloon, jonka kellariin rakennettiin savipaja ja uuni. Siellä syntyivät Anu Pentikäisen ensimmäiset menestystuotteet, kaamoskivet. Kaamoskivi kynttiläjalka Anu Pentikin kynttilänjalka Pentikin kasviaiheinen kynttilänjalka Aarikka Aarikka alkoi 70-luvulla panostaa sisustustuotteisiin, joille oli kaupungistumisen myötä kysyntää. Menestystuotteisiksi nousivat pellistä tehdyt värikkäät säilytyspurkit, lautaset ja tarjottimet. Valikoimaan kuului myös puusta valmistetut tarjoilutuotteet. Aarikka peltituotteet

Tekstiilimateriaalit ja vesijalanjälki

Päätin kirjoittaa koulutehtävän innoittamana kiinnostavia faktoja tekstiilimateriaaleista ja niiden vesijalanjäljistä. Sain koulutehtäväksi tehdä esitelmän viskoosista ja siihen tietoa etsiessä törmäsin tietoihin vesijalanjäljistä ja materiaalien valmistusprosesseista. Eipä ole tullut ennen edes ajatelleeksi kuinka paljon yhden vaatekappaleen valmistukseen käytetään vettä. Kirjoitan pintaraapaisun muutamasta eri materiaalista ja niiden valmistuksesta. Mitä on puuvilla ja mistä se tulee? Puuvilla on luonnonkuitu, jota viljellään Kiinassa, Yhdysvalloissa, Intiassa, Pakistanissa, Uzbekistanissa, Turkissa, Australiassa ja Egyptissä. Sana "luonnonkuitu" voi herättää mielikuvaa ekologisesta materiaalista, mutta todellisuus on aivan toista. Puuvilla kasvatetaan pelloilla ja sen valmistukseen käytetään paljon vettä ja kemikaaleja valmistuksen eri vaiheissa. Puuvillaa tuotetaan  2,4 MILJARDIA kiloa vuodessa.  Puuvillan tuottamiseen kuluu ihan älytön määrä vettä! Yhden pu

Muotoilun vuosikymmenet #1940-luku 2/7

Postaus on jatkoa koulutehtävään muotoilun vuosikymmenistä ja kirjoitan 1940-luvun kodista ja sisustuksesta. 1940-luvulla vallitsi asuntopula sotavuosien takia. Tuolloin asunnoista pyrittiin tekemään erittäin kompakteja niin että mahdollisimman  monta ihmistä mahtuisi asumaan mahdollisimman mukavasti pienessä asunnossa. Rintamamiestalot yleistyivät 1940-luvulla, koska ne pystyttiin rakentamaan itse melko edullisista raaka-aineista. Lautarakenne korvasi tuolloin perinteisen hirsirungon. Yleisin talomalli oli puolitoistakerroksinen harjakattoinen talo, jonka ullakkotilaan oli mahdollisuus rakentaa lisää asuintilaa. Tyyppitalot olivat talomalleja, joita varten oli olemassa valmiit piirrustukset. Nämä suunnitelmat olivat kaikkien rakentajien käytettävissä. Suunnitelmat sisälsivät yleensä yksinkertaisen työselityksen ja ainemenekkilaskelman piirrustusten lisäksi. Tyyppitalomalli kuvan lähde: Sisustus oli tuolloin käytännönläheistä ja melko yksinkertaista aiempiin vuosiin nähden.